Categories
Ciekawostki

Dlaczego szary w druku nie zawsze jest szary…

…tylko przez projektanta zakładany jako kolor CMY (trzy składowe, a nie pełen CMYK, ale o tym niżej)

  • szary składany z barw CMY – jest trochu brudnym, trochu brązowym
    - więc wydaje się ciut cieplejszy niż, chłodny i syntetyczny złożony
    tylko z czarnego, i/lub
  • po z rastrowaniu jest wtedy więcej kropek farby więc szary wydaje
    się „gładką” , jednolitą powierzchnią – ale to już zależny do liniatury
    rastra ustawianego w drukarni (obecnie są tak duże że to już chyba nie
    ma na znaczeniu), i/lub
  • zabezpiecza to przed fluktacjami w przenoszeniu farby przez
    blachy, czasem, bardzo rzadko, i to też zależy od jakości drukarni, od
    nakładu, od czasu pracy maszyny, od „nadzoru” nad nią, farba może
    okresowo minimalnie nie równomiernie przylegać do całej powierzchni
    blachy, więc przy zastosowaniu jednego koloru (np. K) na dużych
    powierzchniach może pojawiać się delikatne rozjaśnienie losowych
    fragmentów, przy zastosowaniu 3 kolorów (CMY) jest prawie nie możliwym
    by taka sama fluktuacja wystąpiła na każdej blasze w tym samym miejscu,
    więc powyższy efekt jest niwelowany…

To tak gwoili wyjaśnienia, dlaczego szary nie zawsze jest szary…

A szary z pełnego CMYK (np. 19/20/21/20) to ewidentna, niedoróbka, błąd przy konwersji z RGB (np 50/50/50), bo wtedy algorytmy konwersji RGB -> CMYK nie są aż tak inteligentne by wyłapać, że to jest szary i trzeba dać kolor (0/0/0/20)

1 reply on “Dlaczego szary w druku nie zawsze jest szary…”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *