Ostatnio znajoma podesłała mi link: http://www.kahaner.com/10_talmud_lessons.shtml
Aby go lepiej zrozumieć postanowiłem przetłumaczyć go na Polski, uważam iż przedstawia niezwykle uniwersalne zasady prowadzenia z sukcesem biznesu:
- Lekcja pierwsza: Duchowa strona pieniędzy
- Ostateczną rolą pieniędzy jest zapewnienie osobie i/lub firmie czasu i zasobów do nauki, wzrostu duchowego i czynienia dobrych uczynków.
- Naprawdę bogata osoba to taka, która zachwyca się tym co posiada.
- Zyskowne przedsiębiorstwa są zobowiązane do dobrych uczynków dzięki swoim pieniądzom, do zwiększania dobrobytu społeczności poprzez pracę.
- Sukces finansowy opiera się na zadowoleniu klientów, respektowaniu praw i potrzeb pracowników i produkcji wspaniałych produktów i usług.
- Lekcja druga: Praca jako akt święty
- Praca uważana jest za akt święty, żadna praca nie hańbi, bez względu jaka ona jest.
- Głównym celem pracy jest zarabianie pieniędzy. Jednak praca buduje poczucie własnej wartości, pozwalając na wspieranie włąsnej osoby, własnej rodziny i własnej społeczności. Praca to nasz wkład do tego co nas otacza.
- Dzień odpoczynku w tygodniu jest konieczny dla dobrego zdrowia i samopoczucia osoby. Również zwiększa wydajność.
- Trzeba zachować rónowagę pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Za dużo każdego jest szkodliwe.
- Lekcja trzecia: Traktowanie pracowników, dobre wynagradzanie
- Wynagrodzenie musi być wypłacane natychmiast.
- Pracodawcy są zobowiązani do zachowania i ochrony pracy. Praca musi być bezpiecznym miejscem.
- Nigdy nie poniżaj lub nie krytykuj pracownika.
- Pracodawcy muszą kierować swoimi pracownikami bezpośrednio, niech pracownicy wiedzą dokładnie czego się od nich oczekuje.
- Pracodawcy nie mogą zmuszać pracowników do działań niezgodnych z prawem w zakresie kontroli pieniędzy lub produktu.
- Należy zawsze i w pierwszej kolejności przestrzegać lokalnych zwyczajów wynagradzania i warunków pracy.
- Życzliwy manadżer przyciągnie i zachowa najbardziej produktywnych pracowników. To przywódcy ustalają standardy zachowania w firmie.
- Lekcja czawarta: Dawanie i otrzymywanie uczciwego dnia pracy
- Pracownicy nie mogą być angażowani w żadną aktywność poza regularną, stałą pracą, to niekorzystnie wpływa na ich wydajność pracy.
- Pracownicy muszą pracować w pełnym wymiarze dnia roboczego.
- Nie ma czegoś takiego jak drobne kradzieże (np. Zabieranie niedrogich materiałów biurowych) w firmie.
- Osoby poszukujące pracy nie powinny ubiegać się o pracę oraz nie powinny być zapraszane na rozmowy kwalifikacyjne, jeśli nie zamierzają ubiegać się o pracę lub nie zamierza się ich zatrudnić. Jeśli są już w trakcie rekrutacji nie powinny brać pracy od kogoś innego.
- Pracuj blisko domu, nawet jeśli oznacza to pracę o niższym wynagrodzeniu.
- Lekcja piąta: Zbieranie zysków i etyka
- Spekulacja na rzeczach niezbędnych do życia jest nie dozwolona.
- „Właściwą cenę” określa rynek – klient i sprzedawca. Obie strony mają takie same możliwości ustalania wysokości ceny.
- Transakcja gospodarcza jest zakończona i dochodzi do skutku, jeśli obie strony dojdą do porozumienia i zgodzą się na warunki.
- Sprzedający musi upewnić się że klient wie dokładnie co kupuje.
- Kredo: „niech kupujący ma się na baczności” (kupujący jest sam odpowiedzialny za sprawdzenie, czy nabył właściwy towar w i dobrym stanie – jest nie dopuszczalne.
Sprzedawcy mogą pokazywać i prezentować swoje produkty i usługi od najlepszej strony, mogą podkreślać pozytywne strony i cechy, ale muszą także zwrócić uwagę na ewentualne wady i braki. - Nawet uczciwe firmy muszą unikać pojawienia się ewentualnych nieprawidłowości, nieścisłości, tak aby zachować swoją reputację nieskazitelną.
- Wszystkie produkty muszą mieć gwarancję zwrotu pieniędzy.
- Korzystanie z „zasłony firmy” jest nie dopuszczalne. Wszyscy manadżerowie są odpowiedzialni za zachowanie swoich firm. Każdy pracownik musi działać etycznie.
- Przedsiębiorstwa, które sprzedają produkty potencjalnie niebezpieczne (broń, tytoń, substancje chemiczne, itp.) muszą upewnić się, że kupujący rozumie zagrożenia wynikające z zastosowania produktu.
- Kupujący nie powinien wyrażać zainteresowania towarami, jeśli nie mają zamiaru dokonać zakupu.
- Lekcja szósta: Bilansowanie środowiska i zysków
- Nie zużywać więcej materiałów niż jest to konieczne.
- Zasoby naturalne mogą wyć wykorzystane, ale nie mogą być marnowane w celu osiągnięcia zysku.
- Procesy produkcyjne, które wytwarzają odpady są nieefektywne i mniej rentowne. Procesy produkcji powinny naśladować zachowania z gospodarki natury.
- Powodowanie zanieczyszczenia jest nie do zaakceptowania moralnie.
- Zdrowe środowisko musi być zrównoważone ze wzrostem gospodarczym. Ani jedno, ani drugie nie jest ważniejsze.
- Nie ma czegoś takiego jak lokalne zanieczyszczenia. Wszystkie lokalne zanieczyszczenia mają wpływ na cały świat.
- Lekcja siódma: Zasady partnerstwa, oferty i zadłużenia
- Pomimo przeważających pozytywnych czynników, jeśli kultury firm są nie zgodne ze sobą, to połączona współpraca lub partnerstwo nie powiedzie się.
- Honoruj wszystkie warunki dokładnie spisanych umów.
- Przy pożyczaniu pieniędzy należy postępować jak przy biznesowej współpracy, pożyczka musi być przeznaczona na celu uzyskania zysku.
- Upadłość to nie honorowy sposób na długi. Wszystkie pożyczki muszą być spłacone w całości.
- Kredytodawcy nie mogą nękać lub zawstydzać swoich dłużników.
- Kredytodawcy nie powinni pożyczać pieniędzy tym od których nie można oczekiwać zwrotu.
- Lekcja ósma: Konkurencja jest tylko dla prawdziwych konkurentów.
- Nie konkurować z obecnymi firmami, chyba że produkty i usługi znacznie się różnią ceną, jakością, wyborem.
- Nowi konkurenci muszą konkurować na równych prawach i warunkach z obecnymi firmami. Oznacza to płacenie takich samych podatków i wypłacanie porównywalnych wynagrodzeń.
- Mocna konkurencja jest zawsze korzystna dla klienta.
- Małe przedsiębiorstwa mogą z sukcesem konkurować z większymi przedsiębiorstwami poprzez znalezienie niezagospodarowanej niszy.
- Własność intelektualna musi byc dobrze zabezpieczona, aby zagwarantować firmie rozwój.
- Lekcja dziewiąta: Edukacja jest procesem na całe życie
- Uczenie się jest procesem na całe życie. Ludzie muszą kontynuować naukę w trakcie całej swojej kariery.
- Przedsiębiorstwa zyskują ustanawiając programy edukacyjne dla pracowników. Przedsiębiorstwa mogą czerpać korzyści z pomocy w wykształceniu dzieci ze swoich społeczności.
- Edukacja pracownika powinna skupiać się na krytycznym myśleniu, a nie na wkuwaniu na pamięć.
- Studenci powinni odróżniać informacje od wiedzy. Informacja jest towarem, który nabiera wartości po tym, gdy się ją przefiltruje i przeanalizuje dzięki wiedzy.
- Nauka grupowa jest bardziej skuteczna niż nauka edukacja, ponieważ wiąże się z zadawaniem pytań i wymianą pomysłów.
- Najskuteczniejsi nauczyciel to ci, którzy łączą nauczaną wiedzę z doświadczeniem zdobytym na odpowiednim stanowisku pracy w branży.
- Lekcja dziesiąta: Dobroczynność to coś więcej niż tylko dawanie
- Dobroczynność jest obowiązkiem wszystkich. Datki dawane w pobliżu domu są najbardziej błogosławione.
- Pomoc osobie lub firmie, pożyczka, pracą czy partnerstwem jest najszlachetniejszą formą dobroczynności.
- Dobroczynność nie może zależeć od rasy, wyznania, religii lub postawy odbiorcy.
Myślę, że tu jest bardzo dużo racji i wszyscy powinni się do tego stosować, a jak jest w rzeczywistości?